Ich bin ein Berliner

Vrijdag was ik jarig en ik heb van Mirjam een lang weekend naar Berlijn cadeau gekregen. ‘s Ochtends zijn mijn ouders nog langs geweest om mij te feliciteren en mijn verjaardagsontbijt te verzorgen (bedankt pap en mam) en ‘s middags zijn we naar Dusseldorf-Weeze gereden om daar het vliegtuig naar Berlijn te pakken.

TV toren

TV toren aan de Alexander Platz

Dag 1
In Berlijn aangekomen ligt er een dik pak sneeuw en een hoop kou op ons te wachten. We moesten even zoeken hoe we bij ons hotel moesten komen, maar daar kwamen we snel genoeg achter. Het scheelt nogal als je kunt lezen wat er op borden en automaten staat, dat was wel anders in Japan. Met de trein kunnen we met één keer overstappen bij de Alexanderplatz uitkomen, waar op dat moment een kerstmarkt was. Er was dus al meteen een hoop licht, volk en gezelligheid, maar vooral ook verwarring. Toen ik begreep waar we waren moesten we het hotel nog vinden, dat blijkbaar niet meteen aan het plein ligt, maar op een stukje door heerlijke verse sneeuw lopen afstand. Het hotel is super relaxed en na het verkennen van de hotelkamer trakteert Mirjam mij nog op een heerlijk diner in het restaurant (Wiener Schnitzel is echt te lekker!).

Berliner Dom

Dag 2
We zijn rustig aan opgestaan, hebben ontbeten en zijn vervolgens met de Straßenbaan naar de Alexanderplatz gegaan. We hebben eerst de ‘Unter den Linden’ straat tot aan de Pariser platz gelopen en onderweg de TV toren, de Berliner Dom en aan het einde de Brandenburger Tor bekeken. De tv-toren is echt van alle hoeken van de stad te zien en verdient zijn roem als status-symbool van Berlijn. De Dom en de musea eromheen waren erg mooie klassieke gebouwen. Op de Pariser platz zijn we een Starbucks ingevlucht om weer een beetje op te warmen. Het is behoorlijk koud en het sneeuwt en waait behoorlijk hard. Vervolgens zijn we verder gegaan met onze tour, door het grote park van Berlijn. Het rijksdag, waar de Duitse tweede kamer zit, was ook weer een erg mooi gebouw, maar helaas mochten we de beroemde koepel (en de rest van het gebouw) niet van binnen zien vanwege de recente terreur-bedreigingen. We zijn vervolgens via de nieuwe regeringsgebouwen en het Haus der Kulturen der Welt naar de Großer Stern gelopen en van daaruit naar de Potzdammer platz gegaan. Vlak voordat we bij het plein aankwamen, liepen we door het sony-centrum, met een te-gekke binnenplaats en ‘dak’ van kabels en doeken (en een kleine kerstmarkt). Op het plein was een iets minder kleine kerstmarkt te vinden, maar we moest eerst echt opwarmen en wat eten, wat we in een coffie-lunch restaurantje aan het plein hebben gedaan. Nadat we vervolges de markt hebben bekeken zijn we met de metro naar het Stadsmitte gegaan, om daar nog even door de Friedrichstraße (een grote winkelstraat) te lopen. In een zijstraatje, op zoek naar drie mooie gebouwen aan de Gendarmenmarkt, vinden we weer (hoe kan het ook anders op een plein) een kerstmarkt. Moe van de lange dag gaan we met de metro, tram en via een China restaurant terug naar het hotel.

Checkpoint Charlie

Dag 3
De volgende ochtend zijn we, na een lekker ontbijt in de back-Factory, via de lange Rathausstraße (en het raadhuis) terug naar de Freidrichstraße gelopen om naar Checkpoint Charlie te gaan. Dit was een van de openingen in de muur, waar je na grondig onderzocht te worden tussen Oost en West (mits toestemming) kon reizen. Meteen naast de controlepost ligt een museum waar veel over de geschiedenis van de muur wordt verteld. Een hoop mensen hebben geprobeerd uit oost-Berlijn te vluchten en een aantal van de voorwerpen en bouwsels die gebruikt waren om te vluchten waren tentoongesteld. Van daaruit zijn we langs de Topographie des Terrors naar het holocaust monument gegaan. Dit was een grid van metalen blokken van verschillende hoogtes waar je doorheen kon lopen en waarschijnlijk het gevoel zou op moeten wekken dat je krijgt als je Teresiën-stadt bezoekt. We hebben middag gegeten op de Kurfürstendam (er was een kerstmarkt!), bij de Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche (in de tweede W.O. gebombardeerde kerk) en een Japanse poort van de dierentuin. Daarna zijn we met de trein en vervolgens te voet, langs de Synagoge van Berlijn, naar de Hackescher Markt gegaan, waar uiteraard een kerstmarkt was. Deze was wel gezelliger dan de andere, met mensen die muziek maakten en groepen doe gezellig stonden te kletsen en Glü-wein dronken. Het was alweer laat, dus zijn we naar de Kollwitz platz gelopen om wat te eten en vervolgens terug naar het hotel gegaan.

Berlijnse muur

Dag 4
Op alweer de laatste dag van deze mini-vakantie zijn we via een paar leuke winkelstraatjes naar de Gedenkstätte Berliner Mauer gegaan. Hier is een stukje van de originele muur gerestaureerd, met bewakingstoren, prikkeldraad en een tweede stuk muur compleet. Daarna zijn we naar de East-side gallery gegaan, waar een groot stuk overgebleven muur is beschilderd door bekende artiesten. Via de Oberbaumbrücke zijn we naar de Molecule Man gelopen en hebben vervolgens in het Treptower park de trein naar het vliegveld gepakt.

We hebben veel rondgelopen en gezien, maar ook lekker ontspannen. Ik vond het een heerlijk weekend en heb genoten van alle mooie gebouwen die we hebben gezien.

[ratings]

Delen:
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • Hyves
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Reddit
Dit bericht is geplaatst in Ikzelf, Reizen en getagdBerlijn, Reizen, Vakantie, verjaardag. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Ich bin ein Berliner

1. Niels zegt:

Een ontzettend geslaagd verjaardagscadeau zo te horen.
    Ook leuk dat je wat foto’s erbij hebt geplaatst.
    En die kerstmarkten ontkom je inderdaad niet aan in Duitsland.